Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tunění otevřenek

26. 11. 2012

 Začneme-li si upravovat svojí turistickou otevřenku pro použití na divoké vodě, časem dospějeme ke značně zvýšené váze našeho výtvoru. Proto je třeba postupovat opatrně a s rozumem , jinak se při jeho přenášení dost nadřeme . Zde jsem sepsal pár postřehů v tomto smyslu. Váha samotné skořepiny je daná lodí, kterou si zvolíme. Jsou v nich dost velké rozdíly. Nejlehčí z plastovek  je Samba, která má plast slabší. Paradoxně však hodně vydrží a ani bych neřekl, že je to kvalitou plastu, jak inzeruje výrobce, ale absorbcí nárazů pružného slabšího dna. O udržení tvaru lodi se pak stará mohutný kýl a tvarované plastové sedačky. Obojí však pro mé účely šlo z lodi ven a bylo nahrazeno vlastní konstrukcí. Samba je ideální i na zkrácení pro ježdění do cca WW2. S tímto použitím je rychlá, slušně klouže po vodě a po náklonu pěkně chytá vracáky. Navíc se méně zalévá. Při vyšší obtížnosti jsem ale měl velký problém s udržením směru v bočních vlnách z důvodu kolmých boků ve špičkách. Různé Vydry po zkrácení na délku cca 3,5 m a při sezení 100 kg jezdce jsou až příliš vratké. Tukan mi zase přijde moc nízký a bude se zalévat. Takže Canoah na vodu ww3 je ideální.

Jezdíme-li převážně singl, můžeme turistickou otevřenku zkrátit  a tím výrazně zlepšit obratnost a trochu  i váhu lodě. S tou to ale není žádná výhra,  páč svár a přes něj přivařené pevnostní žebro taky něco váží, ale nejvíc si to pokazíme následnou výbavou.

02-sambitko.jpg

První, co začneme asi tvořit je sedačka a klekačka. Pokud použijeme původní dřevěnou sedačku a pod ní zasunutý blok pěny, vytvoříme pevné , ale dost těžké sezení. Navíc s nepříjemným zasouváním a možným  zasekáváním nohou pod sedačkou při jízdě v kleče.  Jestli se chystáme převážně klečet, je lepší dřevěnou sedačku úplně vynechat a místo ní jen udělat rozšířeného bobíka z pěny. Jeho šíře a výška pak záleží na tom, jak pohodlné sezení si představujeme. Pro klek stačí bobík široký 15 cm , což odpovídá slepení dvou 7,5 cm širokých desek. Širší bobík při vyšším klečení se už musí přizpůsobovat mezi stehna aby netlačil, ale vyšší pohodlí jsem neregistroval. Určitě  chceme pevnou klekačku a tak je třeba ji nějakým způsobem ukotvit k lodi. Nabízí se protažení a rozepření pěny až pod zadní palubu, což samo o sobě nestačí a musí se lepit. Případně použít šprajc jakoby zadní prkýnko dřevěné sedačky. Možnost je i hliníková konstrukce rozepřená v lodi a klečení k ní přidělané. Pozor však na váhu. Pevná pěna má váhu cca 45 kg/m3, což se nezdá moc, ale spolu s následným blokem pro opření kolen, dále pěnou pod nohy, aby to netlačilo apod. hmotnost celého sezení  podstatně narůstá.

07-kleceni-----kopie.jpg

Vyplnění  špiček jsem původně řešil prázdnými kanystry od směsi do ostřikovačů vytěsněných v lodi montážní pěnou. Tím však váha opět značně vzroste. Pokud už se pro montážní pěnu rozhodnete, tak raději  „studniční“, která méně absorbuje vodu. Myslete na to , že kubík vytvrzené pěny v ideálním případě váží 25 kg. Lepší je dát do špicí nafukovací vaky, i když ty nikdy zcela prostor nezaplní a navíc je potřeba je hlídat pří změnách teploty. Ani ve snu by mě nenapadlo, jaký rozdíl dokáže vak objemově udělat mezi namočením ve studené vodě a následném ponecháním na sluníčku.

Další ránu hlídané váze lodi uštědří instalace čerpadla, především jeho baterie. Ale bez čerpadla je to na divočejší vodě strašnej vopruz s vylíváním a tak tady určitě nedoporučuju šetřit.

Neřeším ani systém uchycení nohou ať už jsou to stupačky s blokem na kolena (bulk head), nebo systém popruhů přes stehna a kolena .

Fajn je náhradní pádlo, házečka, lékárna a případně nějaký malý vodotěsný prostor na drobnosti nastálo v lodi, ale to s váhou zase zamává.

Pak nastupují kolejda. Musí být dostatečně pevná a nejlépe  skládací, ve výsledku přidají cca 2-3 kg. Je tedy třeba zvážit, jestli jsou opravdu nutná. Portáž lodě se dá dost zlepšit v poloze na hlavě či krku, ale takhle vytuněnej a plně vybavenej tanker už moc daleko neodnesete.

09-streva-ocecka--3-.jpg

Následuje přehled výbavy OC1 i s údaji o hmotnosti:  

Skořepina zkrácená z Canoahu na 350 cm  28kg

sedačka dřevěná s uchycením hliníkovým vinglem  2 kg

blok pěny na bobík klekačky 2-3 kg

bobík s sedačkou z pěny na hliníkové konstrukci se šprajcy 3 kg

vaky 1,5 kg

čerpadlo T1200 na hliníkové  konstrukci s vodotěsnou krabičkou krabičkou 1 kg

baterie k čerpadlu velká 7A  2 kg

kolečka 3 kg

náhradní pádlo 0,7 kg

házečka 0,6 kg

 

 

Náhledy fotografií ze složky tuning otevřenek

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář