Jdi na obsah Jdi na menu
 


HODNOCENÍ KÁNOJÍ

LAMINÁTKY

Vydra:
je nejoblíbenější kánoí v laminátovém provedení.Je však mnoho výrobců a vlastnosti se dost liší,nejlepší a nejpevnější byly staré tovární vydry, v současné době nejlépe vyrábí Perope Tábor.Každý výrobce nemá úplně stejný tvar dna a zásadní rozdíl je v šířce která se u každého výrobce liší ,přitom každý cm je znát .Mnou naměřený rozdíl jsou mezi nejužší (Paranijak)a nejširší (Perope) je 6 cm.
Vydra je nejvhodnější pro sjíždění peřejí a jezů, ale spousta lidí její kladné vlastnosti nevyužije a na záporné doplácí.
Kladné vlastnosti :
točivost, vhodná do peřejí a jezů, nízká váha, prostorná.
Záporné vlastnosti :
pomalá na klidné vodě , vratká .
Pozor:
na rozdíly mezi klasickou laminátkou ( tvary¨, rozměry ) a vlastnostmi u plastových Vyder které mají úplně jiný tvar , rozměry a tím i vlastnosti .

určení:pro sportovnější plavbu do ww2

Vertex:
Turistická slalomová kánoe.
Dobré jízdní vlastnosti, snadno ovladatelná.
Nevýhody:
vratká, v peřejích a na jezech nabírá více vody než Vydra , měkké dno ( často polámané dřevěné kýly), menší prostor -problém s umístěním bagáže.
S originální dřevěnou podlážkou má velkou hmotnost.


určení:pro sportovnější plavbu do ww2
 

Štika:
jízdní vlastnosti mezi Vydrou a Vertexkou.
Výhody:
pevná paluba bez límce a odolný kýl ( mimo starších provedení řešených trubkou ).
Nevýhody:
větší ponor, menší místo pro bagáž, více se zalévá než Vydra.

určení:pro sportovnější plavbu do ww2

Tučňák:

Širší obdoba Vertexky tudíž oproti ní stabilnější.

určení:pro sportovnější plavbu do ww2

Vltava:
velmi používaná jako rodinná kánoi.
Výhody:
stabilita, dobře drží směr.
Nevýhody:
hůře zatáčí, nízká ( v peřejích nabírá vodu ), nízké sezení, menší prostor pro klasické vodácké konve ,řeší krátké barely nebo loďáky.
určení:pro rodinou plavbu do ww1


Lužnice, Blanice a pod:

kratší verze Vltavy na rozdíl od ní max.2 osoby a je pomalejší.

určení:pro rodinou plavbu do ww1

Indiánka Siux:
lepší řešení turistické rodinné lodi.
Výhody:
jako Vltava ale vyšší sezení a borty
Nevýhody :
některé mají dvojité dno do kterého zatéká a loď je pak těžká

určení:pro rodinou plavbu do ww1

Jizera

Velká ,prostorná a stabilní rodiná kanoe .Velmi odolná proti poškození.I přes celootevřenou palubu se příliš nezalévá z důvodu vysokých bortů.

Nevýhody:vyšší hmotnost.

určení:pro rodinou plavbu do ww1

Malše nebo Radbuza

Starší celootevřenka borty jsou dřevěné .Což nevadí pokud nedojde ke zlomení nebo nejsou shnilé.Díky celootevřené palubě mají velký prostor pro posádku i bagáž .

 

určení:pro rodinou plavbu do ww1

Orlice

celootevřená dlouhá vhodná na maratony široké řeky nebo stojatou vodu.

určení:pro rodinou plavbu do ww1

Indiánka bez názvu pro 2:

Velmi malá značně se zalévá na jezech a peřejích .Pro své rozměry vhodná na klidnou vodu nebo pro lehkou posádku.

určení:pro plavbu na klidné hladině
 

 

PLASTOVKY

Vydra od Noe  www.plastovky.cz    cena cca 13500

Nejlacinější plastová obdoba Vydry , slabší plast ,kazy z výroby , hrubé zpracování , vnitřní kýly sice nebrzdí loď , ale rády se odtrhávají vratší než ostatní výrobci .Možnost dokoupení originální zavřené paluby .Pokud se k ní člověk chová slušně a nechce příliš utrácet , pak to není špatná varianta . Na stránkách mají nový model se kterým jsem se ještě nesetkal . 

Vydra od Maku  http://maku.kanoe.cz/cz/   cena cca 20000

Dobrý plast , kvalitní zpracování , hodně vydrží i zátěž v půjčovně např. Bisport na Sázavě kde však trpí na lavor ve dně , praskání pod zadákem v prolisu kýlu a praskání okolo šroubů . To jsou ale defekty způsobené drsným zacházením . 

Tydra   www.tydra.cz   cena cca 15000

Měkčí a slabší plast ale zpracování dobré mohla by být dobrým kompromisem ceny a kvality .

Samba   www.zelezny.cz   cena cca 19000 a 21000

Dobrá loď na rodinou turistiku dobře ovladatelná a přitom stabilní .Dělá se ve dvou velikostech 2 nebo 3 místná .Zvládá i divočejší vodu a méně se zalévá . Na rozdíl od Vydry se dá i krátká verze použít se třetí sedačkou . Materiál i zpracování perfektní .Na půjčovnách trpí utrženým kýlem , sedačkami a prodíráním s praskáním na hraně nepoddajného kýlu . Tloušťka plastu 2,5 - 5 mm .

OLD TOWN - a pod. celootevřenky kanadského tipu

Ideální loď na rodinou turistiku a na klidné toky i když i na chlupaté vodě se chová dobře .Velký prostor pro posádku a bagáž a není těžká díky sendvičové konstrukci . Nevýhodou jsou kýlové špice , které trpí na jezech a více se zalévají nekryté špice i otevřené borty .

Canoah Turismo ( Agara ) http://www.noahkayaks.cz/   cena cca 19000
Jezdil jsem na různých laminátových kánoích turistickou divokou vodu do ww2 a z nich jsem nadlouho zvolil Vydru.
Při sjíždění velkých jezů a peřejí mi vzhledem k jízdě v singlu ( sám na lodi ) přestala vyhovovat.
Při najetí na velkou vlnu špička lodi vyskakuje vzhůru a záď se zatápí, tluče o dno a ustát stabilitu byl někdy artistický výkon.
Přesedlat do kryté singlovky jsem nechtěl a kajak mi nesedí.
Podle recenze v časopise KRK jsem vybral plastovku od Noah a moje jízda dostala nový rozměr.
Ihned jsem sjel jezy, které mi dříve dělali problém a mohl si troufnout na divočejší řeky.
Výhoda:
loď je stabilní, neuvěřitelně točivá, špička nikam nevyskakuje a ve velkých vlnách se chová výborně.
Nevýhoda:
menší rychlost a prostor na bagáž.Výrobce měl problémy s materiálem a každá loď byla jiná , některé vydržely všechno a některým praskala hlavně vnitřní vrstva plastu .V současné době se rozběhla nová výroba pod novým názvem Agara, nedostatky odstranily a nově se používá jednovrstvý plast (
 váha se tím ale bohužel zvýšila ).Navíc se posunutím šprajcu zlepšil vnitřní prostor pro bagáž .Tloušťka plastu 5-10 mm .

určení:pro 2 pasažéry s bagáží nebo rodinou plavbu bez bagáže i turistickou divokou vodu do ww3. Nedoporučuji na klidnou vodu z důvodu menší rychlosti.

fotky lodí v odkazu na fotogalerii
 

 

 

Náhledy fotografií ze složky kanoe

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Test, just a testTest, just a test

(Segailelef, 6. 5. 2017 0:21)

+loď,+1kopyto

(bacJ, 12. 12. 2015 19:22)

loď---upravou plzeňky?kalašovky jsme vytvořili modifikaci "žlutáPonorka" - viz: http://www.bacsposkola.czweb.org/zluponorka01.htm ...je to loď rychlá a velmi dobrá na sportovní turistiku. Možná, že časem vzorek přistane u vás v muzeu... kopyto naň se stratilo z mého dohledu, ale kdyby někde bylo, tak bych měl možná i zájem ještě jednu modifikaci ulepit...
1kopyto---mam formu na loď - tuším "PGčko". Není tak pěkně prohnutá, jako "ŽlPonorka" ... má špice spíš rovně s hladinou. Pokud je muzejní zájem - ozvi, pokud nebudu v tom lepit, tak by mohla být PGvolná.
ahoj z jese
jb

Re: +loď,+1kopyto

(žralok, 12. 12. 2015 19:54)

Předal jsem vzkaz kompetentním . Dík

plastové kanoe

(Aleš N, 22. 8. 2013 20:54)

Ahoj, předně díky za pěkné stránky, pobaví i poučí :) , jestli to tedy nezní trochu divně...?
No ale měl bych pár postřehů/dotazů k plastovým kanoím: Před pár dny jsem si zajezdil na nové vydře od Noe a mile mě překvapila svojí tuhostí a pevností, vnitřní kýl je zajímavá věc, loď byla téměř nová, tak nevím jak se bude chovat dál. Taky mi přišla stabilnější než ostatní plast vydry od Maku nebo Tydry. Přijde mi skvělá na toky typu Střela, Úhlava, Ploučnice apod. V té starší od Noe jsem neseděl, tak nevím. A co takhle Lochneska, zatím jsem jí jen okukoval, ale slyšel jsem pár pochvalných komentářů, máš zkušenost ?
Jinak mám celkem nedobrou zkušenost s vydrou od Tydry, plast dost měkký - asi i slabý, i paluba, loď se dost kroutila, prostě nic moc, možná jsem ale měl smůlu na konkrétní kus. Maku je jiná liga, krásně tuhá a pevná a určitě odolná loď, ale přijde mi trochu vratší než ta nová od Noe.
Noah Turismo mi skvěle sedí do peřejnatých úseků třeba Krhanice-Pikovice, stabilita, točivost a odolnost proti zalití skvělá, v singlu ale (zatím) téměř nejezdím, tak v tom směru její kvality neumím moc posoudit. Na vícedenní letní putování pro někoho možná o něco lepší Samba 4.5 a to hlavně díky většímu prostoru pro bagáž i pro posádku, ale my problém s prostorem nemáme, takže klidně v létě na několi dní jedu na vydře... Navíc naložená Samba mi přijde o dost hůř ovladatelná něž ostatní loďky, ale možná je to jen moje neumětelství.
Zatím nemám žádnou z nich, ale teď je to pro mě určitě lepší, protože kdybych se měl rozhodnout, tak bych si momentálně jednu vybrat neuměl, a do doby, než se rozhodnu, to řeším půjčovnami. Teď bych nejspíš vybíral mezi novou vydrou od Noe a Noahem, jelikož jezdíme zpravidla v deblu ZW-WW2.
Ahoj třeba někde na vodě...

Re: plastové kanoe

(žralok, 22. 8. 2013 21:10)

díky za zajímavý hodnocení na začátečníka máš dobrej postřeh . Novou podle výrobce lepší Vydru od Noe jsem ještě neviděl . O Tydře a jejím měkčím plastu jsem už slyšel . Samba je super , ale hodně naložená bude samozřejmě hůře točivá páč výraznější kýlovité špice budou hloubš pod vodou . Stabilita je dost subjektivní pocit a každému vyhovuje něco jiného . Ty houpavější v klidu většinou nemění vlastnosti stability s náklonem a ty stabilnější v klidu mají zase ostřejší bod zvrácení .

Re: Re: plastové kanoe

(Aleš N, 27. 8. 2013 8:20)

Taky máš dobrej postřeh :), na vodu jsem se poprvé vrhnul teprve před 5-ti lety, ale hodně mě baví zkoumat vlastnosti kanoí na různých (pro mě sjízdných, takže zatím max WW2) terénech, a moc se mi líbí heslo "kdo se nekoupe, jezdí pod svoje možnosti", i když můj háček (moje žena) s tím často nesouhlasí :)

vydra x vertex

(Mailoo, 10. 7. 2013 13:00)

Ahoj,
už je to skoro 10 let, kdy jsem seděl na staré vertexe a asi týden, kdy jsem jel ve vydře. Krásně jsme si s holkou užili. Protože jsem zvyklý spíš na plastovky z půjčoven, přišla mi slušně točivá (jeli jsme nalehko) a rychlá.
Nicméně kolegyně vodačka si stěžovala na vratkost a vzpomínala vertexu, která kdysi přišla vratká zase mě.
Jaké jsou vaše dojmy?
Díky
Mailoo

Re: vydra x vertex

(žralok, 11. 7. 2013 6:29)

vratké jsou obě jen každá jinak a velkej rozdíl je při vĕtším zatížení kdy je lepší Vydra

odpověď pro kloboučníka

(žralok, 9. 6. 2013 4:40)

Jezdím Sambu 4,5 je stabilnější a rychlejší než Vydra . Bude malinko méně točivá při jízdě naplacato , ale jestli umíš náklony zajedeš s ní všude kde s Vydrou . Náklony zvládá v pohodě . Má velkou výhodu , že se na jezech tak nezalévá . V delší verzi samozřejmě získáš mnohem větší parník spíš vhodnej pro jízdu rovně , nebo pro 3 osoby . Na běžné větší řeky OK , ale někde na Lužnici pod Suchdolem už podstatně horší manévrování . Jizera je fakt tank s ostrejma špičkama navíc je dost těžká a na singla nic moc . Po naklonění samozřejmě ji taky uřídíš , ale zvolil bych jinou loď . S těmi úpravami co píšeš tě to vyjde dost draho a radši bych použil nějakou Malši . Když budeš dávat nový dřevo měl bys ji sehnat se schnilým za pakatel . Když umíš jezdit poslouchá tě každá loď .

Re: odpověď pro kloboučníka

(Mailoo, 10. 7. 2013 12:54)

Ahoj,
Mě příjde, že samba vlnu přídí nerozhodí příliš do stran a voda tak pokračuje kolem zvedlé přídě do lodě v širší části.
Navíc zadní sedačka je dost vpředu.

A nakonec dotaz - zkoušeli se někde pro turistiku třeba plátěné sedáky? vhodně sešikmený a prověšený pruh látky by při zákleku mohl poskytnout dostatečnou oporu zadnici v turistické vodě, nebo ne?

Díky
Mailoo

Re: Re: odpověď pro kloboučníka

(žralok, 11. 7. 2013 6:20)

máš peavdu ale vody do ni skutečně nateče ménĕ . Podvĕsné sedáky jsem používal u Metuje , ale dodnes mám špatnej pocit ze strachu o zachycování nohou při krysení . Bobík je nejbezpečnĕjší .

Re: Re: odpověď pro kloboučníka

(žralok, 11. 7. 2013 6:23)

sedačku u Samby s trochou násilí posuneš .

Samba, Jizera

(Kloboučník, 9. 6. 2013 4:04)

Ahoj,
měl bych dvě otázky:

Jak je to se Sambou a její "živostí" nebo jak bych to nazval? Dá se z ní vymačkat nějaká rychlost? Dá se točit jako Vydra? Jak reaguje na náklony? Působí na mě jako docela mohutná kocábka, což mě trochu děsí, ale kdybychom si letos v létě s kamarády popůjčovali Samby, vyšlo by to o trochu levněji než Vydry od Maku. Stojí za to nebo je lepší si připlatit tři pivka za osvědčenou (ačkoli zdaleka ne ideální) otřískanou Vydru se vpáčeným dnem?

Píšeš že Jizera je spíš rodinný tank, Jarda píše že jede ale netočí - nemáš ozkoušené jak se na ní jezdí v singlu uprostřed, jak je zvykem v Kanadě? Zajímalo by mě hlavně zda se dá přesvědčit k větší obratnosti když se nakloní. Přemýšlím totiž o tom, že bych si ji časem opatřil, ušmiknul palubu, maličko ji uprostřed seříznul a vylaminoval špice výš (aby nevypadala jako taková placka), a osadil borty dřevem. Taková oldtownka chudého muže. Zajímaly by mě ale jízdní vlastnosti, nerad bych skončil s lodí, která mě nebude poslouchat a pojede si po svém.

Předem díky.

Noah

(Markéta, 9. 9. 2011 20:32)

Ahoj "Žraloku",
máš moc hezké stráky. Hezky jsem si početla. Moc se mi líbí postřeh na Noaha, já sama s dětmi jezdím jenom na něm a mé děti se určitě na něm budou učit jezdit. I problémy popisuješ dobře, praskliny atd. Pracuji v Bisportu a tak musím dodat, že vnitřní praskliny si po té sednou a už se neprohlubují a nerozšiřují. Což je můj poznatek z letošní sezony, což je pozitivní a jde spíš o kosmetickou vadu. Pevně doufám, že nový majitel vše vychytá a po té.. To bude super loď. Poznatek č.2. vodáci jí mají čím dál více rádi aneb vše chce svůj čas.

Ps. měj se moc fajn ahoj

Canoah Turismo

(Wikk, 10. 9. 2009 14:16)

Na všechnu tu chválu Canoah Turismu bych si rád přisadil. Porpvé, co jsem si sednul na tuto loďu, jsem věděl, že jí chci a opakované půjčování se mi potvrzoval můj chtíč, až jednoho krásného dne jsem najednou tu loď měl doma a to i se šprajdou a ejhle je to stále lepší a překvapuje, co se s ní dá dělat. Ale obecně. Loďka je velice točivá a stabilní díky své šířce a délce. Vzhledem ke tvaru špice se ve větší vlně nezalije tolik, i když z boku něco nateče. Nazval bych jí Revolucí v otevřenkách. Ano na klidné vodě je pomalejší nebo je možná pomalejší její rozjezd, ale se schopným háčkem a schopnou paží...každopádně s ohledem na obratnost ve vlnách, schopnost jít za pádlem a lehké manipulace boky je to věc, která se promíjí. Možná v ní není na délku tolik zbytečného místa a řekl bych, že když jsem před sebou měl bagáž, velice dobře se mi klečelo, měl jsem se o co zapřít. Klečení v ní je totiž celkem nepohodlné, když člověk nepřidá zaklekávačky, protože k šířce lodi se kolenama dosáhnout dá, ale udržet kolena v tomto rozpětí, alespoň pro člověka s mojí výškou (dá-li se 170cm ještě říkat výška). Měl jsem už mnohé rozmyšleno, ale díky fotkám Kursku jsem si vyjasnil, jak nejlépe si s takovou zaklekávačkou poradit, takže - Žraloku díky. Taky mám v plánu poupravit sedačku, která rozhodně není z nejkomfortnějších a když člověk klečí, má za sebou dost místa. Je zbytečné mít takovou plochu čili vyroba vyplétané sedačky, která bude pohodlná na přisednutí z kleku i na případné vysedávání není od věci, každopádně, ale dojde k zúžení a třeba by pak nemusely být třeba ty kleky.
Ještě k materiálu. Jedná se o sendvičově nanášený plast. V dnešní době jsou to 3 vrstvy s pěnovými mezivrstvami. Plast je neuvěřitelně pevný a to jak proti nárazu, tak proti deformaci a loď je dokonce lehčí než svoje obdobné kamarádky. Netvrdím, že není možné loď prorazit, ale chcet to velikou šikovnost, o které by kdejaká půjčovna jistě mohla vyprávět. ale to je jiné téma.

Kánoe jizera

(Jarda, 23. 1. 2009 19:03)

Letos v létě jsem se stal vlastníkem kánoe z Artisu Modřany, typ Jizera, celooranžový vzor. Sehnal jsem jí na inzerát, velice azachovalou a za solventní cenu.
K jejímu popisu bych doplnil, že je to neuvěřitelně rychlá a na laminátku velice bytelná loď. Jediná nevýhoda je, že se s ní pak blbě zatáčí k hospodě, případně před kamenem (nějakej ten náraz přežije obyčejně jak loď, tak i posádka bez potíží). Další nevýhoda je, že se vám ostatní vodáci smějou a vymýšlejí pro ní přezdívky typu parník, bagr, primátor ditrich, Holdegrón (sumec z Rumcajse) a podobné jiné.
Je vhodná na dlouhé tůry bez hospod (např. řeka Jizera), protože háček nemusí vůbec pádlovat a místo toho maže chleby paštikou a podává lahváče.